Uppdaterat: Scrolla längre ner för att nå de nya bilderna från år 2013.
Den mytomspunna underjordiska fabriken under SAAB i Linköping där flygplan verkligen byggdes under lång period. Numer mestadels förråd.
Reportage från SvD: http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/saabberget-och-kalla-kriget_7557774.svd
Föreningens årsbok för 2011 hade ett större reportage från berget.
Vid besöket i oktober 2012 förevigades besöket av en anställd fotograf.
1943 startade bygget av vad som skulle bli SAAB’s underjordiska fabrik på omrpdet i centrala Linköping. Mitt under brinnande krig sattes arbetet igång som ett samarbete mellan SAAB och Kungliga Flygförvaltningen (KFF). Under andra världskriget ställdes höga krav på att krigsindustrin inte skulle råka ut för driftavbrott. Samtliga befintliga förråd i Tannefors samt evakueringsförråden runt Linköping skulle kunna flyttas till Berget, samtliga verkstäder som hade svårersättliga maskiner och utrustning (plåtverkstad, maskinverkstad med ytbehandling, fallhammarverkstad) flyttades ner i berget. Även den beväpningstekniska avdelningen flyttade ner.
Omklädningsrum samt kök och matsalar för 1 000 personer i varje skift, samt kontor för planering och förrådshållning installerades.
Dert unika med berget var att SAAB skötte byggandet och KFF skulle bekosta och äga, vilket de gjorde fram till 1 augusti 1968 då SAAB tog över ägandet.
- Bygget startade 17 mars 1943
- Färdigt för inflyttning i december 1945
- Bortsprängd bergsmassa 146 000 m3 (skapade ett berg vid flygplatsen)
- Bergart: Grovkornig granit
- Ca 35 m under marknivån
- Total golvareal: 21 300 m2
- Kostnad per m2: 252.50 kr
- Kostnad per m3: 75.10 kr
- Rulltrappa och hissar (ASEA): 205 000 kr
- Total kostnad: Beräknad till 7 715 000 kr (8 325 000 kr)
BYGGNADEN
Fristående betonghus som vilar direkt på tunnelbotten
Höjd bottenvåningen 4,2 m
Höjd övervåning 4 m
Skeppens bredd 14 m
Temperaturen 20o, relativa luftfuktigheten <60%
Lufttillförsel mellan 70 och 120 m3/tim per person
Bottenvåningen innehöll
- Komplett plåtverkstad
- Ytbehandling
- Målning
- Värmebehandling
- Olika typer av pressar
- Kontroll
- Apparatkontroll
- Matsal, kiosk
Övervåning
- Komplett maskinverkstad
- Kontroll
- Kontor för Verkstadsingenjören
- Planering
- Konferensrum, vilrum
- Omklädningsrum
- Matsal för medhavd mat
- Akvarium
- Rulltrappa, en gång Sveriges längsta av trä
Det enda som saknades var övernattningsmöjligheter.
Bilder från år 2013
Informationen är hämtad ur: Vingpennor ”Flygplanbygge under jorden” av Hugo Bertler. ”Från ASJA till SAAB” av Gert Peterson, Saab, 1999.
Bilagor: ”Vissa uppgifter rörande bergverkstaden” sammanställt av Hugo Bertler
Sammanställt av Lars-Uno Elwingsson och Lars A. Hansson
Karta
Tidigare studiebesök:
- Studiebesök - 19 okt 2012 - 09:00
- Studiebesök – SAAB Reservlista - 19 okt 2012 - 09:00
- Studiebesök SAAB Linköping 2014 - 22 okt 2014 - 13:00
Kommande studiebesök:
- Inga